Montessorionderwijs
Montessorionderwijs onderscheid zich van alle andere vormen van onderwijs. De vorm van leren is gericht op zelfstandig leren en zelf lerend werken. Natuurlijk moet elk kind ook de vastgestelde doelen behalen. Daarbij wordt het kind begeleid door de groepsleerkracht. Binnen al onze scholen is deze doelstelling overal hetzelfde.
Persoonlijke kwaliteiten
In het Montessorionderwijs staat het ontwikkelen van persoonlijke kwaliteiten voorop. Het gaat hand in hand met het verwerven van kennis en vaardigheden. Tegenwoordig wordt het Montessori-materiaal aangevuld met thema’s en werk uit hedendaagse methodeboekjes.
Daarnaast is het kunnen bewijzen van verworven vaardigheden, bijvoorbeeld aan de hand van een assessment, toets of gesprekje met de leerkracht, belangrijker geworden in het moderne Montessorionderwijs. Hierin komt de noodzaak van het geven van ruimte, vrijheid en gebondenheid tot uitdrukking. Ook het geven van helderheid over waartoe onderwijs zal leiden is belangrijk.
Persoonlijke leerweg
Binnen het basis montessorionderwijs werken kinderen binnen drie periodes van groei (3-6 jaar, 6-9 jaar en 9-12 jaar) aan hun persoonlijke leerweg. De ontwikkeling binnen deze periodes laat zien dat deze samenloopt met de landelijke leerlijnen die als norm is aangegeven. Denk hierbij aan vaardigheden als technisch lezen en onderdelen van rekenen-wiskunde.
Taal en rekenen
Voor de bouwers van de toekomst is een goede beheersing van taal en rekenen essentieel. Mondelinge- en schriftelijke taalvaardigheid krijgen al in de kleutertijd veel aandacht in onze scholen. Het gebruik van reguliere werkboeken heeft in de midden- en bovenbouw zijn intrede gedaan in de leeromgeving van het Montessorionderwijs. Daar waar reguliere scholen de basisvakken taal en rekenen als uitgangspunt nemen, vormen de basisvakken in het Montessorionderwijs veel meer het middel dat de mensontwikkeling van onze kinderen mogelijk maakt. Toepassen van het geleerde is daarom het doel, de uitdaging. Daarin komen begrip en zingeving samen en wordt het bewijs van wat kinderen kennen en kunnen, gegeven.