Van en met elkaar leren

In het Montessorionderwijs wordt gewerkt met heterogene groepen. Dat zijn groepen waarbij kinderen van drie verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten. De kinderen geven elkaar de ruimte om te leren en dragen verantwoordelijkheid voor elkaar: ze kunnen van elkaar leren, voor elkaar zorgen en plezier hebben met elkaar.

Leren en onderzoeken
Ons Montessorionderwijs gaat uit van het leren vanuit jezelf, vanuit je eigen talent. Kinderen ontdekken de wereld door te onderzoeken, kritisch te zijn en te reflecteren. We laten de intrinsieke motivatie om te leren niet aan het toeval over. We stimuleren verbeeldingskracht, rationeel denken en intuïtie. We prikkelen kinderen een actieve houding aan te nemen die ze helpt uit te groeien tot unieke bouwers van de toekomst.

Onderwijsmateriaal maakt ontdekken en onderzoeken mogelijk
Het Montessori-materiaal is afgestemd op de belevingswereld van jonge kinderen en op de manier waarop zij openstaan om te leren. Het is materiaal dat de zintuigen aan het werk zet, het zijn leermiddelen die het ontdekkend leren verbindt met eigen belevingen. De tastzin, het tasten, is daarin een van de belangrijkste activiteiten om kinderen in een vorm van concentratie te brengen. De vorm van het materiaal geeft de essentie van een leerproces en leerdoel weer. Gaandeweg wordt de wereld van het kind groter en wordt het lesmateriaal verweven met steeds meer thema’s en kennisgebieden uit de wereld om ons heen, zodat het kind als onderzoeker de wereld steeds verder leert kennen en begrijpen. ‘Onderzoek in de voorbereide omgeving’, zoals dit in het Montessorionderwijs wordt genoemd, krijgt zo gestalte.