Eigenheid

Ieder kind mag zichzelf zijn. Belangrijk hierbij is de ontwikkeling van zelfbewustzijn en zelfreflectie. We stimuleren kinderen vanuit hun talent, om een verantwoordelijke en ondernemende rol in de leefomgeving (o.a. de school) aan te nemen. Zo geven we in het Montessorionderwijs uiting aan de visie dat ieder kind uniek is.

Vertrouwen en verbinden
Het Montessorionderwijs gaat uit van het vertrouwen dat elk kind wil en kan leren. Montessori-leraren zorgen dat kinderen vertrouwen krijgen in zichzelf, de ander en de omgeving. Betrokkenheid en verbinding met anderen is belangrijk. Iedereen betekent iets voor een ander. De relaties die we met elkaar aangaan, zijn op basis van gelijkwaardigheid.

Keuzes maken en de stilte opzoeken
Zelf keuzes leren maken in de voorbereide omgeving is een belangrijke kwaliteit die we bij kinderen ontwikkelen. Aan het werk gaan en in de stilte van de eigen vrije ruimte kennis en vaardigheden verwerven is een pedagogische en didactische aanpak in het Montessorionderwijs. Hierin komen de domeinen persoonsvorming en kwalificatie bijeen.